ميرا ( وومن )

ده بقي بمناسبة إني لسه خارجة من الإستمحانات وكل استمحانات وأنتم طيبين

نظر الاستاذ في عيون المحدقين به ثم قال

اعلموا يا أبنائي ان مذاهب فقهاء الجامعة في وضع الاسئلة كثيرة وان اشهرها سبعة، فثمة

المذهب التصفيري
وهو يركز على ان لا ينال الطالب اكثر منصفر في الامتحان


المذهب التشبيحي
على الطلاب .. ويثبت هذا المذهب ان الدكتور
فهمان وانه يستطيع ان يضع اسئلة صعبة


المذهب التعليمي
وهو المذهب الذي يتذكر فيه الدكتور جميعالامور التي نسي ان يشرحها خلال المحاضرة ثميضعها على شكل اسئلة تعليمية، يتعلمها الطلاب
خلال الامتحان وهو اكثر المذاهب المتبعة


المذهب التشكيكي
وهو المذهب الذي يجعل الطالب يشك في ورقةالامتحان التي بين يديه انها لمادة اخرى من
كلية اخرى وصلت اليه بالخطأ


المذهب الرياضي

وهو يركز على تنمية لياقة الطالب فيبدأالامتحان ويبدأ معه الطلاب بالركض بأقصى سرعةلإجابة أكبر عدد ممكن من الاسئلة وينتهيالوقت والطلاب يتصببون عرقا دون ان يقطعوا
نصف المسافة في الامتحان...


المذهب التخطيطي
وهو مذهب فني جمالي يركز على تحسين خطوطالطلاب وقدراتهم الكتابية عن طريق وضع اسئلةتكون اجوبتها جريدة فأكثر وأخيرا


المذهب الابهاري
وهو يهدف الى إبهار الطلاب وجعلهم يذهلونمن سعة بحر العلم وكم فيه من دقائق المعلوماتالتي لم يسمعوا بها قط......................
ترقبوا المذهب التحبيطي قريبا في الاسواق________________________________
الملحق:نوطة المذاهب الترسيبية :
المذهب الغباشي
تنظر إلى ورقة الامتحان فلا تعد ترىبعينيك سوى غباش .. غباش .. غباش ..
المذهب الجزري
من لا يدرس ينجح ومن يدرس يأخذ جزرة
المذهب التشابهي الجداري
أسئلة متشابهة تجعلك تفوت بالحيطمذهب ريّح بالك ولا تعزّب حالكشو ماعملت لح ترسوب
المذهب الوحدوي
سؤال واحد عليه كل العلامة وإنتى وحظك بقى
مذهب إبقا قابلني
أسئلة من خارج المنهاج ، جاوب وإبقاقابلني إذا بتنجح .
مذهب وما السائل بأعلم من المسؤل
أسئلة يضعها أبو صطيف الخضرجي جار الدكتوربالبناية وبيصلّحها أبو الليل اللحّام

منقول ..... مجموعة الوسائط العربية البريدية

17 Responses
  1. ههههههههههههههههههههههههه
    مش قادر ابطل ضحك يعنى كل المذاهب دى كانت موجوده وانا مش شوفتها ايام الدارسه هههههههههه
    ده انا طلعت جاهل اخر حاجه والله
    ربنا معاكم وتخلصو على خير


  2. MaNoOoSh Says:

    لالالالالا
    مش ممكن المذاهي دى كلها.. والله صعبتى عليا
    بس استنى لما اغيظك شوية اصلى كنت فنون جميلة وامتحاناتى كلها تقريبا شخيطة
    ههههههههههههههههههههه
    ربنا مع كل الممتحنين ويرزقهم بدكاترة ايدهم فرطة فى الدرجات وميكونوش من بتوع المذهب التصفيري ابدا ياااااااااااااااارب


  3. ولاء Says:
    أزال المؤلف هذا التعليق.

  4. ههههههههههههههههههههههه

    ايه ياجماعه بتخوفونى ليه من الكيه

    بس سيبك دمك عثثثثثثثثثثل عثثثثثثثثل خاااااااااالث


  5. ههههههههههههه
    حلوه اوى المذاهب دى آل و انا اللى كنت فاكره المذهب الحنبلى و الشافعى و كده يعنى
    طيب كويس ان فيه مذاهب كتير اهه
    يلا نقوا بقى يا حلوين
    انا خلصت دراسه من ومان
    ههههههههههههههههههههههه


  6. ههههههههههههههههههه

    نسيتي اهم مذهب

    المذهب الجنوني

    بس ده مش خاص بالطلبة

    خاص بالدكتور طبعا


    وحشتيني جدا ياميرا

    يارب تكوني بخير

    وشدي حيلك


    تحياتي


  7. أمبارح كان عمرى عشرين

    ولا انا كمان كنت اعرفها أيام الجامعه كنت بمتحن عادي يعني بس لما اتخبط في نافوخي وقولت اكمل لقيت كدة وأكتر

    علشان كدة قولت اوعي اخواتي

    نورتني بجد عقبال ماتنور في المدونه التانية بقي


  8. MaNoOoSh

    اهلا اهلا بالقمر انا عارفة انني ندلةو ومقصرة معاكي بس اديكي شايف اللي انا فيه مذاهب مذاهب

    لا انا مش متغاظة خالص ولا متاثره خالص ولا هاقر ولا هاحسد ولا حاجة خالص
    ( وش بيقول كتنا نيلة في حظنا الهباب )

    ربنا يسمع منك قولولي آآآآآآآآآآمين


  9. 2wzeyad

    ميرسي بجد انك كتبتلي وبلاش حضرتك علي فكرة انا مش اكبر منك بكتير مبسوطة جداُ جداً اني اتعرفت عليكي واتشرف بمعرفتك طبعاً اوعدك في اول فرصة ازور مدونتك وافصصها واقولك


  10. *بسمة انور*

    لا يا ستي متخافيش من الجامعه اطمني خالص انا مش بتكلم عن امتحانات الجامعه بتكلم عن امتحانات الدراسات العليا

    وعموما نصيحة خدي الأمور ببساطة هدوء الأعصاب الهادية بتنفع في الإمتحان حتي لو مش مذاكرة


  11. الجواز و سنينه

    لا ياستي دي الشافعي والحنبلي دول في العبادات

    دكاترة الجامعه موضوع كبير كبير ربنا يعافينا ويخرجنا من الإمتحانات علي خير

    منورة يا قمر


  12. بنت الاسلام

    والله يا بطوطة انا الفرصة مسمحتليش المس المذهب ده من علي قرب بس ربنا يسهل وحشاااااااااانييييي موت مون موت بجد يارب الإمتحانات دي بقي تخلص علشان اعرف اعيش حياتي

    ادعيلي يا بطوط ربنا يجمعني بيكي علي خير


  13. OldCatLady Says:

    آه يـــانى

    قلبتى عليا المواجع

    أنا مفيش و لا مذهب من دول معداش عليا و طلعلى لسانه

    مدونتك حلوة

    و تعريف من أنا بتاعك كمان حلو

    :))

    و بــس كده


  14. MaNoOoSh Says:

    انا جاية بس المردى مش جايالك بايدى فاضية
    المردى جايبالك معايا تاج


  15. MaNoOoSh Says:

    التاج هنا هنا هنا


  16. ola_barakat Says:

    ميرا :
    عندك حق بجد
    كل المناهج دي موجوده بس انتي نسيتي مذهب هام جدا
    المذهب التعقيدي والذي يهدف لتعقيد الطلبه من الكليات والمدارس والتعليم واللي بيعلموه والعيشه كلها
    واحشاني
    هاشوفك قريب في حفل التوقيع ؟


  17. والله حاجات تغيظ

    تحياتى